Minggu, 07 Desember 2014

Pranata Keluarga, Pranata Agama, Pranata Ekonomi (Jawa)

PRANATA KELUARGA

A.  Pranata keluarga jawa
Pranata keluarga jawa yaiku pranta kang ana ing saben kaluarga.
Konsep utawi pandanagn masyarakat jawa marang pranata keluarga :
Bapak kang dadi pemimpin utawa imam kaluarga
Masyarakat jawa isih nerapake utawa migunakake konsep kasebut, amerga miturut wong jawa, bapak iku wong lanang kang kuat dibandingake karo ibu. Bapak uga sing menehi nafkah kanggo kaluarga. Bapak uga sing duwe tanggung jawabe gede marang kaluarga, mula  sing kerja ya bapake.
Masyarakat jawa uga nerapake sistem partiliniar, sistem partiliniar yaiku keputusan ana ing bapak. Dadi Ibu kudu nrima ing keputusane bapak, kanggo hurmati bapak kang dadi kepala lan pemimpin kaluarga. Sanajan Ibu uga kerja melu nambah-nambahi butohan sadina-dina, nanging tetep hurmati bapak.

B.  Pamanggih
Miturut pendapatku, konsep utawa pandangan masyarakat jawa marang pranata kaluarga kaya mangkono iku isih pantes diterapake ana ing masyarakat jaman saiki. Ananging jaman saiki akeh ibu-ibu sing melu kerja lan gajine malah luwih saka bapak. Saengga ora sitik ibu-ibu saiki sing malh dadi kepala utawa sing ngrasa duwe kuasa dibandingke bojone.
Ananging ora sitik uga sing wadon gajine sing luwih akeh saka sing lanang nanging isih tetep hurmat lan manut marang bojone, amerga ngerti kodrate lan adate  dadi wong wadon ing kang hurmat marang wong lanang kang dadi bojone. Ing agama uga di ajarake kudu manut marang bojo lanang kang dadi pemimpin.
Nanging iku kabeh balik marang pranta utawa aturan kalurgane dhewe-dhewe kang trep karo kebutuhan kaluargane. Sing penting ing kalurga kuwi ana komitmen kang kuat lan disepakati bareng saengga bisa dadekake kaluarga sing rikun lan harmonis kang trep karo norma  lan adat kang ana ing masyarakat ing kana.

PRANATA AGAMA


A.  Tradhisi masyarakat
Selametan kemisan yaiku selametan tindhakake saben dina kemis kanthi giliran ing saben omahe warga masyarakat ing desa Ringin Kidul kabupaten Grobogan. Masyrakat desa Ringin Kidul biasane ngarani jamaah . Isine selametan kasebut yakuwi maca tahlil (tahlilan) bareng-baareng  lan dongakake arwahe wong sing wis seda.
Selametan kasebut saben kemis digilirlan urutan. Contone kaya, kemis iki jamaahe ing omahe pak Jono, kemis ngarepe ing omah sisihe pak Jono  asmane pak Pardi, kemis ngarepe geser maneh ing omah sisihe pak Yen, lsp.
Selametan kasebut ditindhakake ba’da isya’. Warga bareng-bareng mangkat ing omah sing oleh giliran jamaah. Sawise pada kumpul selametan diwiwiti pak Kiyai. Sawise tahlilan rampung, banjur maeman, ombenan, pakanan lan buah disugatake.




B.  Pamanggih
Tradhisi selametan kemisan isih pantes dienggo masyarakat saiki, amerga nganti saiki tradhisi kasebut isih ditindahakake masyarakat desa Ringin Kidul, amerga miturut masyarakat, tradhisi kasebut dinilai apik kanggo kauripan ing masyarakat, saka rasa peduli marang wong kang wis seda, lan kanggo ngraketake hubungan kaluarga ing masyarakat lan ngajarake kerukunan ing kauripan saben dina.



PRANATA EKONOMI


A.  Penghasilan musiman
Ing desa Ringin Kidul penghasilane akeh saka garap sawah. Sing ditandur yaiku pari, kacang, lan tandhuran palawija liyane. Ing desa Ringin Kidul ngandhalake penghasilan saka panenan pari utawa kacang, nanging panenane iku ora saben dina anannging musiman.
Masyarakat ing kana uga nyambi kerja ing liya kuta kanggo nyambung urip sadurunge panen. Sanajan masyarakat ing desa Ringin Kidul iku akeh sing garap sawah ananging uga akeh sing dadi pedagang.


B.  Pamanggih
Ing masyarakat desa Ringin Kidul yen namung ngandhalake penghasilan saka panenan, ora bakal nutupi kabutuhan saben dina. Apa manih pupuk lan ngrawate sawah larang, hama uga akeh nyerang tandhuran lan bisa gawe hasil panen ora apik lan ora cucuk karo biaya ngrawate.

Mula aku setuju yen masyarakat desa Ringin Kidul iku nyambi kerja liyane, kayata dadi pedagang, peternak lsp.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar